Sixth Day of Irra-ppathu at Srirangam – Ahobila Mutt Special

0
1,114 views

இராப்பத்து ஆறாம் நாள் உற்சவம் : இன்று அஹோபில மடத்திலிருந்து “சிறப்பு” , யானைமேல் எழுந்தருளப்பண்ணப்பட்டு கொண்டு வரப்படும். ஆதிவண்சடகோப ஜீயர் எழுந்தருளியிருந்த போது இராப்பத்து 5ஆம் உத்ஸவத்தில் 5ஆம் பத்து 2ஆம் திருவாய்மொழியில் “பொலிக பொலிக” என்று கலியின் கொடுமைக்கு முற்றுப்புள்ளி வைக்க இராமாநுசர் அவதரிக்கப் போகிறார் என்று அருளிச் செய்துள்ளதைக் கேட்டு மிகவும் மகிழ்ந்து மறுநாள் நம்பெருமாளுக்கு தம்முடைய மடத்திலிருந்து சீர் விடுத்தார். ஒவ்வொரு ஆண்டும் இந்த சீர் நடக்க வேண்டியதற்கான பொருளையும் தேவஸ்தான அதிகாரிகளிடமே ஒப்படைத்தார். ஆகையால் திருக்கொட்டாரத்தில் இருந்து அரிசி, பருப்பு, பூசணிக்காய் முதலிய சாமான்கள் அஹோபில மடத்துக்கு அனுப்பப்படும். நம்பெருமாள் திருமாமணி மண்டபம் எழுந்தருளித் திரை போட்ட பிறகு அஹோபில மடத்தார் முறைகார வாதூல தேசிகரையும், அத்யாபகர்களையும், மணியகாரரையும், ஸ்தானீகரையும் மடத்துக்கு எழுந்தருளப் பண்ணுவார்கள். அங்கு மடத்தாரால் ஸித்தமாய் வைக்கப்பட்டிருக்கும் சந்தன தாம்பூலங்கள் இப்போது அழைக்கப்பட்டவர்களுக்கு ஸ்தானீகரால் விநியோகம் செய்யப்படும். இப்படி கோஷ்டியான பிறகு தேவஸ்தானத்தார் அனுப்பி வைத்துள்ள துப்பட்டாவை மடத்து ஸ்ரீகார்யம் ஸ்வாமி, கோயில் யானைமேல் வெள்ளித்தட்டில் வைத்து, நம்பெருமாளுக்கு எதிரில் கொண்டு வருவார். கொட்டாரத்தில் இருந்து கொண்டு வந்த அரிசி பருப்பு சாமான்கள் மீண்டும் கொட்டாரத்துக்கே போய்விடும். நம்பெருமாள் ஸ்ரீகார்யம் ஸ்வாமிக்கு ஸேவை மரியாதை அனுக்ரஹிப்பார்.

Srirangam Pagal patthu and Ira pathu – Day 15 – Evening

நம்பெருமாள் நாழிகேட்டான் வாசலுக்குள் போய் மேற்கு முகமாகத் திரும்பியதும், வீணை மிராஸ் பாத்யதை கொண்டவர்களால் வீணை வாசிக்கப்படும்.பண்டைய காலங்களில் தாஸிகள் செய்யும் அபிநயத்தோடும், நட்டுவன் ஆலாபனம் செய்யும் ஸ்வர ஆலாபனைகளோடும்,தாள ம்ருதங்கங்களோடும், வீணை மிராசுக்காரருடைய வீணை கானத்
தோடும் நம்பெருமாள் ராஜமஹேந்திரன் திருச்சுற்றின் மேற்குப் பகுதி வழியாக மேலைப் படியை சென்றடைவார். சாத்தாத வைஷ்ணவர்கள் “எச்சரீகை எச்சரீகை” என்று கோஷித்துக்கொண்டு வாரி இறைக்கும் பச்சைக் கற்பூரப்பொடி கலந்த பூவிதழ்களோடும் நம்பெருமாள் மேலைப்படிபோய், வீணைகானத்தோடு கூடவே படியேற்றம் கண்டு, நேராக உள்ளே எழுந்தருளுவார்.

Writeup source: SrivaishnavaSri Srirangam

Continuing our narration onto the 6th th day of Ra-Paththu our beloved Namperumal, as usual, blesses all His Adiyaars with the unparalleled sight of his purappadu from moolavr sannadhi at 11 am reaching  paramapada vassal at 12 noon. He reaches Thirumamani mandapam at 2 pm. After alankaram He gives public darsanam till 5 pm. The glorious Araiyar saevai is from 5 to 7 pm. He is offered Velli samba Neivaedyam .

(By the way, here we can recollect Aazhwar’s lines – “Seeraar sennel kavari veesum”- In those days when Kaveri was flowing without any dams except for kallanai later, the river used to flow upto both the banks and irrigate the lush paddy fields producing “sennel”.)

Nam perumal leaves mandapam at 9.30 pm and reaches moola sthanam at 10.30 pm.

Today is the 5th day of Iraa pattu and SwamyNamperumal is invoked with the Fifth satakam of Thiruvaaymozhi

AARAVAMUTHE ADIYEN UDALAM NINPAL ANBAYE
NEERAYI ALAINTHU KARAIYA URUKKUKINRA NEDUMALE

Seeraar sennel kavari veesum, sezhuneer thirukkudanthai
Aeraar kolam thikazhakkidanthaai! Kandaen emmaanae

Nammazhwar praises our Lord in Thirukkudanthai. Amrutham itself is very tasty, moreover it is Aara Amudhu that is never ending; Even if it is consumed any number of times, still there will not be satisfaction. The desire to see the Lord is also like this amrutham. The more you see, the more you like to go on seeing, and the happiness keeps increasing. Aazhwar goes on to say -.

My body has melted by the love towards you. It has become watery and is flowing towards you. You have brought me to this condition.)

Thiruvaimozhi is celebrated as Dheerga Saranaagathy. It is considered as Saama veda Saaram. This particular paasuram has a special significance:-

Naalaaira Divya Prabandhams were all composed thousands of years back and over the time they were lost and forgotten even after Nammaazhwar’s times. Later, in the 9th century some Sri Vaishnavas came to Sri Nathamuni’s place. They sang eleven songs which were part of Thiruvaimozhi of Nammalwar. These songs were in praise of ord Aaraavamudan of Thirukkudanthai. The first poem starts with the words Aravamude ninpal . In the eleventh concluding song of that decade [ten songs] it was mentioned that these songs were composed by Kurugur Satagopan and were part of the Thousand songs made by him. After hearing these words, Natahmuni enquired about the remaining 990 songs? They did not know. Nathamuni went to Kurugur [Alwar Thirunagari]. There also none was aware of Thiruvaimozhi. There was a descendant of Madurakavi Alwar by name Parankusa Nambi. Though he also was not aware of Thiruvaimozhi songs, he gave a clue. Madurakavi Alwar, the disciple of Nammalwar had composed eleven songs in praise of Nammalwar and they  were titled Kanninun Chirutthambu. They knew those eleven songs and they suggested that by chanting these songs under the Tamarind tree in the temple and by meditating on Nammalwar, Nathamuni could get an answer. Immediately Nathamuni after bathing in the river Tamrabarani, chanted Kanninun Chiruthambu 12000 times under the Tamarind tree. Alwar appeared before Nathamuni and as per his request taught him Thiruvaimozhi and also the entire Nalayira Divya Prabhandam.

The relationship between the Tamizh MaRai of Swamy NammAzhwAr and the sahasra sAkhOpanishads (1000 plus  Upanishads associated with the 1000 plus Saakhais of the Saama Vedam) is saluted in Swamy Naathamuni’s Taniyan for Thiruvaimozhi:

bhaktaamrtam viSva-janAnumodanam
sarvarthadam SrI SaThakopa vangmayam
sahsara Saakhopanishat-samAgamam
namAmyaham draavida veda saagaram

MEANING:
adiyen salutes the ocean of Tamizh Vedam, which is of the form of Sri SaThakopan’s vaak (speech/aruLiccheyalkaL). These are linked to the thousand Upanishads and include in them all the deep meanings (tAtparyams) of tatthva hitha-PurushArthams and artha Pancakam. They are nectar to the minds of the devotees of Sriman NaarAyaNan and they enjoy it with relish as aparyAthamrutham.

Soruce: Writeup from Narasimha Bhattar

Print Friendly, PDF & Email

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here