Ramanuja Nutranthathi – 50

0
299
“ethitthalai nAthan”
“ethitthalai nAthan”


விளக்கவுரை:

அனைத்து திசைகளிலும் பரவி உள்ளதாக, முயற்சி செய்து அடையப் பெறாமல் தானாகவே இயற்கையாக அமைந்துள்ள உயர்ந்த திருக்கல்யாண குணங்கள் கொண்டவர் எம்பெருமானார் ஆவார். அருளாளப் பெருமாள் எம்பெருமானார், எம்பார் தொடங்கி எழுநூறு ஜீயர்களின் தலைவராக உள்ளவர் எம்பெருமானார் ஆவார். இவரது திருவடிகள் மிகவும் உயர்ந்தவை ஆகும். எப்படி என்றால் – இந்த ஸம்ஸார உலகில் உள்ள மக்களுடன் ஒன்றாக வாழ்ந்து, அவர்களைக் கரை ஏற்றியபடி உள்ளது; பரதன் போன்ற உயர்ந்தவர்களின் சொற்களை நிராகரித்து எம்பெருமானின் திருவடிகள் கானகம் சென்றன, ஆனால் எம்பெருமானாரின் திருவடிகள் அப்படி அல்லவே! ஆக இவரது திருவடிகளுக்கு ஒப்பான திருவடிகளைக் கொண்டவர்கள் வேறு யாரும் இல்லை என்றானது. மிகவும் உயர்ந்தவர்களின் நெஞ்சங்களில் இந்தத் திருவடிகள் எப்போதும் நீங்காமல் உள்ளன. வேதவேதாந்தங்களைக் குறித்து எதிர்வாதம் செய்பவர்கள் அச்சம் கொள்ளும்விதமாக இவரது திருவடிகள் கம்பீரமாக நடக்கின்றன. அனைத்து வகையான குற்றங்கள் உள்ள என் போன்ற நீசனின் மூலம் வெளிப்பட்டதும், கவிதை கூறும் திறன் அற்ற என் போன்றவன் மூலம் வெளிப்பட்டதும் ஆகிய இந்தப் பாசுரங்களை – “இவை குற்றம் நிறைந்த பாசுரங்கள்”, என்று ஒதுக்காமல், மாலையாக எண்ணி, தன் மீது எம்பெருமானாரின் திருவடிகள் சூடிக்கொண்டன.

What Ramanuja expounded was understood and retained by every one of his disciples and their minds became clearer with right jnAnam; Amudhanaar says: his poems attain their greatness because of Ramanuja’s lotus feet in his heart.

Meaning:

The greatness of the Lotus feet of Emperumaanaar- Sri Ramanujacharya (who is the embodiment of all kalyANa guNAs existing all over the world, who is the King, Chief among saints) is: They (the Lotus feet) reside in the hearts of Bhagawathas (who know that only Emperumaan Sriman Narayanan is the means as well as the end) like the rising bright sun; They walk in the hearts of those other non vedic religious people giving them fearsome spine chilling shivers from the roars of YathirAjar’s Veda based arguments; They (the Lotus feet) adorn me as an ornament. This grace is even on this lowly self, the personification of all sins and is looked down by everyone. How great are The Lotus Feet of Ramanauja!

Paravu– well manifested everywhere

Tholseer yathitthalainAthan– King of Yathis who has the most auspicious attributes [kalyANa guNAs] the ancient ones- prevailing in Krutha yuga et al

Iraamausanthan iNai aDi– the Lotus Feet of Ramanuja

Utthamar chithaiyuL– in the minds of BhAgawathaas Udhippana- kept staying [growing] Onnalar nenjam- the minds of enemies Anji kodhitthida- burn with fear

maaRi nadappana– [Those lotus feet] walk in the hearts [of the other non-vedic religious people] victoriously [for having conquered them]

koLLai van kuRRam ellaam padhittha– innumerable [countless] cruel sins [dhoshams] have accrued and stayed] en- [in] this lowliest self pul kavi paa inam pooNdana- rambling in these verses have also become grand ones [due to being associated with the Lotus feel of Ramanuja]

Yathitthalai nAThan– The king of ascetics; Sanyaasis who have thridhandam; sikhA; upaveedham like Yamunacharya. Sri Ramanuja is the king among SUCH ascetics. Also the sanyaasi disciples who were there used to walk with Ramanuja. Thus he was the king among ascetics.

EmperumAnAr’s lotus feet are grander than even those of the Lord. Those who do not pay respects to BhAGawathAs and the vedic religion [Sri Ramanuja sampradaya] are also conquered by these lotus feet by walking victoriously in their hearts. They shiver with fear due to the unambiguity of the sampradayam and the success of the same to win over them. Thus swamathasthApanam was done. Paramatha nirasanam was carried out.

It is for SaadhurakshaNam, and this asAdhu sikhaNam.. Thus all words in praise of EmperumAn are equally applicable to my verses- says Amudhanaar. These verses are even better as they carry the name Ramanua and also these verses add to the greatness as they talk about adiyaar’s adiyaar [His servants’ servant].

They are hence equal to Upanishads as the bhAgawathAs glorify them. Ramanauja himself has blessed them as they refer to him as the devotee of Sriman Narayanan the connoisseur of AzhwAr Sri sookthis and ardent rasika and bhaktha of AzhwArs; AchAryas.

Thus the verses sung by even this lowliest self- who is the personification of all paapams – are great because of reference to Ramanuja and His glories.

Source:

http://sundarasimham.org/
http://namperumal.wordpress.com/

Print Friendly, PDF & Email

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here